måndag 23 mars 2009

Personliga startsidor

Jag har använt iGoogle som startsida under en längre tid med bara ett litet antal moduler tillagda. Det är först under resans gång med 10+1 saker för LUB som jag riktigt s.a.s. har kommit igång med tjänsten och lärt mig att se alla möjligheter som den erbjuder med t.ex. det stora antalet gadgets eller tillvalsprogram som man kan välja på.
IGoogle är väldigt lätt att arbeta med och designa efter eget önskemål. Innehållet på sidorna kan lätt flyttas till en annan kolumn eller delsida genom att man endast behöver dra och släpa sidkomponenterna för att åstadkomma en förändring i layouten.
Jag har delat upp innehållet i min iGoogle i olika flikar eller delmenyer, och på varje menysida använder jag mig av tre kolumner. Jag har även noterat att den svenska iGoogle (.se) skiljer sig från motsvarande engelsk (.com) genom att det på den svenska skapas flikar för delmenyerna medan det på den engelska istället skapas rubriker för delmenyer och delsidor vilka lägger sig vertikalt på vänstra sidan av skärmen.
Det gäller också att ha en snabb internetuppkoppling om man har många gadgets på sidorna, annars kan det ta väldigt lång tid för startsidan att fullständigt laddas.
På iGoogle har jag främst installerat gadgets som kopplar upp mig mot program/applikationer som jag ofta använder. Mina delmenyer har rubrikerna: RSS, Nyheter, Ekonomi, Socialt, Musik, Väder, Blandat.
Exempel på program/applikationer som kan användas direkt via min personliga startsida utgör: Gmail - jag kan i en ruta på min iGoogle direkt se de senaste mailen jag har fått, Google Map Search, Google Translate, Wikipedia, You Tube, mina Picasa webbfoton, var och en av mina RSS-flöden, Facebook och mina bokmärken på Delicious etc.

1 kommentar:

Karin Ohrt sa...

Jag har samma erfarenheter som du - det är väldigt användbart - men har inte hunnit utveckla mina sidor i samma utsträckning. Tack för tipsen om sånt jag bör lägga in. RSS-flödena och g-mail har redan underlättat mitt arbete

RSS-feed: Nyheter från Universitetsbiblioteket i Lund

Bokmärken